Introductie-Video
"Maandag 14 mei 2018 kwamen er acteurs hier op school. Ze gingen vertellen over pesten en veiligheid. Je moet respect hebben voor andere mensen en elkaar respecteren. Ze hebben verteld hoe je omgaat met pesten en wat je kunt doen in zo’n situatie. We leerden dat je de gepeste moet helpen en achter hem/haar moet staan. De meeloper moet de gepeste kinderen helpen in plaats van meedoen met de pester. De acteurs speelden de pestsituaties na. Wij waren de regisseurs en vertelden wat de acteurs moesten doen. We mochten onze eigen toneelstuk ook zelf naspelen. We vonden het magnifiek. Het was heel leerzaam, serieus en zielig maar hebben ook gelachen want we wisten dat het nagespeeld was (maar het is wel echt gebeurd)."
Groeten van de kinderen van de Midden-/Bovenbouw van de Wijnberg
Recensies
Cyberpesten
"Valentijnsdag"
Doel: Het terugdringen van alle vormen van cyberpesten.
Waarom: Cyberpesten is in deze tijd van smartphones en internet een vorm van pesten die dramatisch grote vormen aanneemt. We laten in deze workshop zien wat voor verstrekkende gevolgen cyberpesten kan hebben. We bespreken alle vormen van pesten en maken duidelijk dat ieder mens recht heeft op veiligheid en bescherming van zijn privacy.
Voor wie: De workshop is zeer geschikt voor leerlingen 2e klas middelbare school. Een workshop die naadloos aansluit op de workshop 'Pesten doet pijn' die voor de eerste klas uitermate geschikt is.
Beschrijving van de workshop
In de week voorafgaand aan het Valentijnsfeest op school blijkt studiebol Vincent een date te hebben met de populaire Raja. Voor Robin geen goed nieuws. Hij heeft immers zelf nog geen date en bovendien is Raja zijn ex. Reden genoeg voor Robin om, gesteund door Sam en René, Vincent eens flink te grazen te nemen. In de klas, via de mobiel en op internet. Door het plaatsen van een filmpje op Youtube loopt alles gigantisch uit de hand.
Na het toneelstuk gaat de workshopleider met de leerlingen het gesprek aan. We inventariseren samen de problemen, om vervolgens de rollen en teksten van de acteurs te veranderen. De adviezen worden door middel van improvisatie direct aan de kinderen getoond. Zo kunnen zij zien en ervaren of de sfeer verbetert en of de problemen wel of niet opgelost worden. Telkens verandert er maar één rol om de leerlingen goed te laten zien wat het effect daarvan op de anderen is en wat de gevolgen zijn. Op deze wijze wordt direct voelbaar dat het noodzakelijk is dat elke partij die betrokken is bij cyberpesten, zijn of haar steentje bijdraagt om te voorkomen dat er dingen gebeuren met rampzalige gevolgen. Iedereen is verantwoordelijk als het gaat om de sfeer en de veiligheid in de klas, daarbuiten en op internet.
Door deze aanpak leren leerlingen, op een voor hen aansprekende manier, na te denken over het ingewikkelde en complexe fenomeen cyberpesten. Aan het einde van de workshop krijgen de leerlingen een aantal concrete adviezen en tips over het gebruik van smartphone en internet.