Introductie-Video
"Maandag 14 mei 2018 kwamen er acteurs hier op school. Ze gingen vertellen over pesten en veiligheid. Je moet respect hebben voor andere mensen en elkaar respecteren. Ze hebben verteld hoe je omgaat met pesten en wat je kunt doen in zo’n situatie. We leerden dat je de gepeste moet helpen en achter hem/haar moet staan. De meeloper moet de gepeste kinderen helpen in plaats van meedoen met de pester. De acteurs speelden de pestsituaties na. Wij waren de regisseurs en vertelden wat de acteurs moesten doen. We mochten onze eigen toneelstuk ook zelf naspelen. We vonden het magnifiek. Het was heel leerzaam, serieus en zielig maar hebben ook gelachen want we wisten dat het nagespeeld was (maar het is wel echt gebeurd)."
Groeten van de kinderen van de Midden-/Bovenbouw van de Wijnberg
Recensies
Drank en verslaving
"Keuzes & kansen"
Doel: De doelgroep laten zien wat de gevolgen kunnen zijn van het maken van verkeerde keuzes. We richten ons op drank- en drugsgebruik. Een belangrijk onderdeel is de grote invloed van anderen op onze keuzes. Jouw kans is jouw eigen keuze.
Voor wie: Deze interactieve workshop is zeer geschikt voor de hogere klassen van het Voortgezet Onderwijs en het Middelbaar Onderwijs.
Beschrijving van de workshop
Jim is een zeer getalenteerde tekenaar. Hij wil graag naar de kunstacademie en maakt ook zeker kans om toegelaten te worden. Hij moet daarvoor wel zijn examen halen en werk insturen voor het toelatingsexamen. Jim werkt er hard voor, tot er een nieuw meisje in de klas komt, Cynthia. Cynthia ziet in Jim een kans om binnen te dringen in haar nieuwe klas. Ze sleept Jim mee het uitgaansleven in en verleidt hem met mooie praatjes over grote kansen om als cd-ontwerper, via haar contacten, direct veel geld te verdienen. Jim verliest de controle, hij luistert niet meer naar de waarschuwingen van zijn vriendin Lisa en zijn beste vriend David en door overmatig drank- en drugsgebruik vergooit hij zijn kansen voor de toekomst.
Na dit aangrijpende theaterstuk gaan de acteurs onder leiding van de workshopleider in gesprek met de leerlingen. De acteurs vragen de toeschouwers om tips voor hun personage om de glijdende schaal waarin Jim terecht is gekomen te stoppen. Alle aangedragen adviezen komen via improvisaties aan bod. De leerlingen krijgen de kans om actief over de situaties na te denken. Ze krijgen de regie en de mogelijkheid om de vastgelopen situatie ten goede te keren.
De workshopleider maakt aan het einde van de workshop een koppeling met de situatie waarin de leerlingen zelf zitten: Een periode in hun leven waarin zij keuzes maken die mogelijk gevolgen hebben voor de rest van hun schoolcarrière en toekomst. Op een respectvolle en speelse wijze krijgen de leerlingen de kans om na te denken over de mogelijke gevolgen van overmatig dranken drugsgebruik en krijgen zij inzicht in de factoren die van invloed zijn op hun gedrag en keuzes.