Introductie-Video
"Maandag 14 mei 2018 kwamen er acteurs hier op school. Ze gingen vertellen over pesten en veiligheid. Je moet respect hebben voor andere mensen en elkaar respecteren. Ze hebben verteld hoe je omgaat met pesten en wat je kunt doen in zo’n situatie. We leerden dat je de gepeste moet helpen en achter hem/haar moet staan. De meeloper moet de gepeste kinderen helpen in plaats van meedoen met de pester. De acteurs speelden de pestsituaties na. Wij waren de regisseurs en vertelden wat de acteurs moesten doen. We mochten onze eigen toneelstuk ook zelf naspelen. We vonden het magnifiek. Het was heel leerzaam, serieus en zielig maar hebben ook gelachen want we wisten dat het nagespeeld was (maar het is wel echt gebeurd)."
Groeten van de kinderen van de Midden-/Bovenbouw van de Wijnberg
Recensies
Homoseksualiteit & tolerantie
"Homo-tolerantie"
Doel: Onze ervaring is dat veel leerlingen vooroordelen hebben over homoseksualiteit. Met deze workshop willen we negatieve beeldvorming over homo’s en homohaat terugdringen. Bewustwording over echte tolerantie en acceptatie. Een workshop over respect en mogen zijn wie je bent.
Voor wie: Deze interactieve theaterworkshop is zeer geschikt voor leerlingen van het Voortgezet Onderwijs vanaf de 2e klas en het Middelbaar Beroepsonderwijs.
Beschrijving van de workshop
images/flyers/bureau-horizon-flyer-homoseksualiteit-tolerantie.jpeg
Het theaterstuk gaat over Daan, een leuke, sportieve jongen die helemaal bezeten is van wedstrijdzwemmen. Hij zit in de klas met zijn beste vriend Arjen, goede vriendin Chantal en Mike. Iedereen om hem heen is bezig met seksualiteit, vooral Mike heeft een grote mond over meisjes versieren en seks. Maar Daan is daar nog helemaal niet zo mee bezig, hij wil vooral zwemmen. Elke dag wordt Daan gedwongen uitspraken over zichzelf te doen en keuzes te maken waarvoor hij nog helemaal niet klaar is. In een gesprek met zijn beste vriend Arjen laat hij vallen dat hij nog niet zo goed weet of hij op meisjes of jongens valt. Arjen is geschrokken en weet niet hoe hij hiermee om moet gaan. Als Mike er lucht van krijgt dat Daan misschien wel eens homo zou kunnen zijn loopt alles verschrikkelijk uit de hand. Daan komt er op school alleen voor te staan, zijn ouders helpen hem niet en zijn vrienden laten hem vallen. Wat moet hij doen? Wie kan en moet hem helpen?
Na dit aangrijpende theaterstuk gaan de acteurs onder leiding van de workshopleider in gesprek met de leerlingen. Wat moeten de personages doen? Wat zijn goede keuzes of tips? Met behulp van improvisaties laten de acteurs zien wat de effecten zijn van de oplossingen die de leerlingen aandragen. Tijdens de discussies bespreken we samen met de leerlingen wat acceptabel is en wat niet. Waar liggen de grenzen? Homo is nog steeds een scheldwoord; hoe komt dat? Wat klopt er niet aan hun eigen beeldvorming? De leerlingen kunnen vragen stellen aan de acteurs, waarvan sommige zelf homo zijn. Wat kom je tegen als je homo bent? Wat is lastig om mee om te gaan?
Deze interactieve workshop pakt homohaat op een nieuwe en succesvolle manier aan. Zo kan een nieuwe beeldvorming rondom homoseksualiteit ontstaan. Dit actieve leren blijkt succesvol bij leerlingen. Het geeft ze inzicht en mogelijkheden hun gedrag te veranderen en anderen aan te spreken op homo-onvriendelijk gedrag.