Introductie-Video

"Maandag 14 mei 2018 kwamen er acteurs hier op school. Ze gingen vertellen over pesten en veiligheid. Je moet respect hebben voor andere mensen en elkaar respecteren. Ze hebben verteld hoe je omgaat met pesten en wat je kunt doen in zo’n situatie. We leerden dat je de gepeste moet helpen en achter hem/haar moet staan. De meeloper moet de gepeste kinderen helpen in plaats van meedoen met de pester. De acteurs speelden de pestsituaties na. Wij waren de regisseurs en vertelden wat de acteurs moesten doen. We mochten onze eigen toneelstuk ook zelf naspelen. We vonden het magnifiek. Het was heel leerzaam, serieus en zielig maar hebben ook gelachen want we wisten dat het nagespeeld was (maar het is wel echt gebeurd)."

 Groeten van de kinderen van de Midden-/Bovenbouw van de Wijnberg

Recensies

Omgaan met seksuele intimidatie

"Grenzen"

Wat: Interactieve theaterworkshop over grensoverschrijdend gedrag.
Doel: Het leren omgaan met grensoverschrijdend gedrag en het aangeven van de eigen grenzen, om zo (seksueel) intimiderend gedrag terug te dringen.
Waarom: Of het nu in de klas gebeurt, op straat of bij het uitgaan, iedereen wordt wel eens geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag in de vorm van seksuele intimidatie of agressief gedrag. Hoe ga je daar mee om? Geef je je grenzen aan of negeer je het liever. Hoe geef je je grenzen aan zonder daarbij agressie op te roepen en waar liggen die grenzen eigenlijk?
Voor wie: Deze workshop is uitermate geschikt voor de bovenbouw van het Voortgezet Onderwijs en voor het Middelbaar Beroepsonderwijs.

Beschrijving van de workshop

Na een korte introductie over grenzen spelen vier acteurs twee heftige en confronterende scènes. In scène 1 gaat het over intimidatie, pesten en agressief gedrag, zowel in de klas als op het schoolplein. Jasper is op stap geweest met Patricia. Ze hebben gezoend. Mike is jaloers op Jasper, omdat hij met zijn ex op stap is geweest. In de klas grijpt Mike zijn kans om Jasper terug te pakken. Na schooltijd wacht Mike hem samen met Anna, een meisje dat erg tegen Mike opkijkt, op bij de fietsenstalling.

Scène 2 gaat over seksuele intimidatie tijdens een tussenuur in de schoolkantine. Merel is een uitdagend meisje dat een vrij leven leidt. Ze heeft veel vriendjes gehad, wat nogal wat jaloezie en weerstand oproept bij haar klasgenoten. Peter zit ook bij haar in de klas en hij besluit Merel, met hulp van Jeroen, eens precies te vertellen en te laten voelen wat hij van haar vindt.

Na afloop krijgen de leerlingen/studenten de gelegenheid om te zeggen wat ze vinden en krijgen zij de kans om de scene te veranderen. Elke rol wordt onder handen genomen met als uitgangspunt dat iedereen verantwoordelijk is voor het effect wat hij oproept. Door het over het theaterstuk te hebben en de leerlingen zelf oplossingen te laten bedenken voor elke rol, zien ze direct of hun bedachte tekst of oplossing werkt. Wat helpt de sociale veiligheid te vergroten? Hoe kun je je eigen grenzen respecteren en deze op een goede manier, verbaal en non-verbaal, bewaken? Deze manier van leren geeft iedere leerling een handreiking om gedrag te veranderen en mensen aan te spreken op hun gedrag.


Interesse of vragen?

Heeft u interesse of vragen? Via het onderstaande formulier kunt u gemakkelijk en snel contact met ons opnemen. Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Uw naam *
Uw telefoonnummer
Uw e-mailadres *
Uw vraag of opmerking: *